for FRIVILLIGHUSET HEDENSTED
Vedtægter for Brugerrådet
ved
Frivillighuset i Hedensted.
§ 1 Formål
Brugerrådets opgave er at drive Frivillighuset i Hedensted kommune. Frivillighuset skal bidrage
til:
- at skabe gode fysiske rammer om det frivillige sociale arbejde i lokalområdet.
- at give gode muligheder for koordinering af det frivillige sociale arbejde.
- at skabe gode rammer for samarbejde til gensidig inspiration for de forskellige organisationer og grupper.
- at give frivillige et netværk med mulighed for sammen at drøfte problematikker, muligheder og udvikling i relation til det frivillige sociale arbejde og dermed skabe et forum, som gennem dialog og samarbejde med kommunen har mulighed for at påvirke kommunens frivillighedspolitik.
§ 2 Brugere
Stk. 1
Adgang til at bruge huset har enhver brugergruppe der udfører frivilligt socialt arbejde efter Servicelovens § 18.
§ 3 Brugerrådets opgaver
Brugerrådets arbejdsopgaver:
- Overordnet tilsyn samt udarbejdelse af regler for brug af Frivillighuset.
- Udarbejdelse og administration af budget samt ansøgning om § 18 – midler til drift af Frivillighuset.
- Koordinering og samarbejde om brug af Frivillighuset.
- Indkaldelse til årligt møde for repræsentanter for brugergrupperne.
§ 4 Årsmødet
Stk. 1
Årsmødet, som afholdes inden udgangen af februar måned, er Frivillighusets øverste myndighed.
Stk. 2
Mellem årsmøderne ledes Frivillighuset af Brugerrådet.
Stk. 3
Brugerrådet vælges på årsmødet af og blandt de i § 2 nævnte gruppers
repræsentanter. Derefter konstituerer Brugerrådet sig selv.
Stk. 4
Hver brugergruppe må møde med 2 repræsentanter.
Stk. 5
Hver brugergruppe har én stemme.
Stk. 6
Der kan ikke stemmes ved hjælp af fuldmagt. Kandidatur til Brugerrådet kan dog meddeles skriftligt til Brugerrådet, såfremt man er forhindret i at deltage i årsmødet.
Stk. 7
Forslag til drøftelse på årsmødet skal være formanden i hænde senest 14 dage før årsmødet.
Stk. 8
Indkaldelse til årsmøde skal ske skriftligt til de brugergrupper, der måtte ønske det, samt annonceres i Hedensted Avis med mindst 14 dages varsel.
Stk. 9
Alle fremmødte grupperepræsentanter har taleret.
Stk. 10
Årsmødets dagsorden skal fremover mindst indeholde følgende punkter.
- Valg af dirigent.
- Valg af referent.
- Valg af stemmetællere.
- Brugerrådets årsberetning til godkendelse.
- Forelæggelse af regnskab til godkendelse.
- Forelæggelse af indeværende års budget til orientering.
- Indkomne forslag.
- Valg af medlemmer til Brugerrådet.
- Valg af 2 suppleanter til Brugerrådet for 1 år.
- Valg af revisor for 1 år.
- Eventuelt.
Stk. 11
Genvalg kan finde sted.
Stk. 12
Afstemninger afgøres ved almindeligt stemmeflertal. Dog kræves det, at der ved afstemning om vedtægtsændringer opnås mindst 2/3 af de afgivne stemmer for forslagene.
Stk. 13
Afstemningerne skal være skriftlige, hvis blot én brugergruppe ønsker det.
§ 5 Brugerrådet
Stk. 1
Brugerrådet består af 7 medlemmer og 2 suppleanter.
Stk. 2
Brugerrådets medlemmer vælges for 2 år ad gangen, således at 4 medlemmer vælges i lige år de resterende 3 i ulige år. Suppleanter vælges for 1 år ad gangen.
Stk. 3
Hver bruger gruppe kan højst have 2 repræsentanter som medlemmer og/eller suppleanter i Brugerrådet.
Stk. 4
Brugerrådet konstituerer sig selv umiddelbart efter årsmødet. Der skal vælges formand, næstformand og kasserer. Kassereren kan vælges udenfor Brugerrådets kreds.
Stk. 5
Brugerrådet fastsætter selv sin forretningsorden.
Stk. 6
Indkaldelse til Brugerrådsmøde skal være skriftlig og med dagsorden.
Stk. 7
Brugerrådet er beslutningsdygtigt, når mindst 4 medlemmer er til stede, og beslutninger træffes ved simpel stemmeflerhed.
Stk. 8
Ved stemmelighed er formandens eller den fungerende formands stemme afgørende.
Stk. 9
Suppleanter indkaldes, hvis et medlem ønsker at udtræde af Brugerrådet.
Stk. 10
Såfremt et medlem af brugerrådet eller en suppleant udtræder af sin forening, forbliver han/hun brugerrådsmedlem/suppleant, indtil først kommende årsmøde, hvor et nyt brugerrådsmedlem vælges for den evt. resterende del af valgperioden – en ny suppleant vælges efter § 5 stk. 2.
§ 6 Økonomi, hæftelse og tegningsregler
Stk. 1
Regnskab og revision følger kalenderåret.
Stk. 2
Brugerrådet tegnes af formand og eet rådsmedlem.
Stk. 3
For Frivillighusets forpligtelser hæfter alene Frivillighusets formue.
§ 7 Ændring af vedtægter
Stk. 1
Ændring af vedtægter kræver, at mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget. Hvis dette i
kke er muligt, kan der indkaldes til et ekstraordinært årsmøde, hvor en vedtægtsændring kan gennemføres, hvis halvdelen af de afgivne stemmer er for ændringen.
§ 8 Ekstraordinært årsmøde
Stk. 1
Ekstraordinært årsmøde afholdes, når Brugerrådet beslutter det, eller når mindst halvdelen af brugergrupperne skriftligt beder om det og samtidig angiver, hvilke emner man ønsker behandlet.
Stk. 2
Ekstraordinært årsmøde indkaldes skriftligt senest 14 dage efter, at Brugerrådet har modtaget begæringen, og afholdes senest 6 uger efter. Dagsordenen skal minimum indeholde punkterne 1, 2, 3 og 7 nævnt i § 4.
§ 9 Eksklusion
Stk. 1
Et enigt Brugerråd kan udelukke en brugergruppe, som modarbejder eller tilsidesætter
formålet med Frivillighuset. Beslutningen kan appelleres til årsmødet, hvor der kræves, at et flertal på mindst 2/3 af de fremmødte repræsenterede brugergrupper, stadfæster beslutningen.
Disse vedtægter er vedtaget på årsmødet den 21. februar 2012.
Dirigent på årsmødet var Lillian Andersen
Hedensted den 21.02.2012